Tjing Tjong!! Jalla Jalla! Ursäkta mig!

image15

Vad är kulturkrockar?

Är det två kvinnor i 50 årsåldern med starkt lysande läppstift och Gudrun Sjödén kläder som springer in i varandra på stan och av misstag tappar handväskan i handsytt lammskinn. Kanske för en del, inte för mig.

Till en början kan man ju undra vad kultur är. Är det spår från ett land, värderingar, religion eller sociala arv?

 

Kan man kulturkrocka inom Sveriges gränser?

Göteborgarna hatar stockholmare och stockholmarna tycker göteborgarna är charmiga, roliga och gemytliga. Är detta en kultur krock?

 

Jag har inte kollat upp ordet kulturkrock i wikipedia eller nationalencyklopedin eller dylikt. För mig är det friktion, en frustration att inte förstå någon med annat ursprung.

Olika beteenden, en arabisk man skickar ut sociala koder som för den svenska mannen betyder något helt annat. Svenska mannen känner rädslor alternativt förvirring och som följd något som skulle kunna förklaras som en krock.

Måste dock påpeka att ordet kulturkrock används för flitigt i Sverige.

Vi skyller alla missförstånd/konflikter emellan svenskar och människor med ett annan etnisk bakgrund till att det var en ?kulturkrock?.

Är det inte lite väl enkelt, man kan ju börja med att kolla vad som egentligen är den andra kulturen.

 

Om en finsk zigenarkvinna med taskigt kontosaldo går in på Ica och snattar en säck ris och diskret gömmer den under Zigenarkjolen.

När hon nöjd går mot kassorna visslandes på en gammal zigensk folksång så har kamerorna dock fångat ris stölden.

Är detta ett kulturellt missförstånd? Är det verkligen typiskt zigenarkulturen. Eller har vi schablon bilder av hur en andra kulturer och religion verkar?

 

Ett annat exempel, jag åker i stort sett dagligen med spårvagn 11 (mot Bergsjön) hem till Kortedala/Gamlestan.

Ju längre förorten spårvagnen rullar ju fler människor med invandrarbakgrund brukar sitta kvar. De flesta svenskar har hoppat av vagnen innan Bergsjön.

Här får jag dagligen chansen att kulturkrocka, kultur chocka och känna dofter av främmande kulturer.

Jag brukar på ett väldigt svenskt sätt sitta och störa mig på vissa av de arabiska männen som pratar högt på vagnen. Gestikulerar synligt.

Vill bara somna in i min värld o vakna tryggt till ljudet av att vagnen stannat på min hållplats. Men nej, jag hör höga röster som överröstar de kämpande artisterna på min mp3 spelare. Spårvagnsluft pyser ned i mina lungor då jag tar ett tålmodigt andas djupt och tänker:

De har en annan kultur, låt det inte bli en kulturkrock Jakob. De förstår inte att de skriker/talar.

Visst detta kanske stämmer.

Jag vet att jag i Egypten upplevde att männen och kvinnorna talade med varandra med en större ljudvolym än hemma i Skandinavien.

I mitt huvud är detta en så kallad ?Kulturkrock?. För mig signalerar de konflikt, eufori alternativt ett skrik efter uppmärksamhet.

Ett annat exempel är när jag satt på spårvagnen och lyssnade på en talbok, Marianne Fredriksson försökte desperat berätta för mig om ?Anna, Hanna och Johanna?. De tre kvinnorna dränktes dock i ett par pojkvaskars Bergsjönsvenska. De skrek, skrattade osvenskt och gjorde ryckiga rörelser som varken passade in i min talbok eller i min svenska världsbild. Dem var som det där trollet i nagelsvampreklamen som elakt sitter under nageln och ger en svampinfektion. Nej jag har inte med mig nagelsvampsalva på spårvagnen.

 

Jag harklar mig lätt för att visa tecken på obehag. Inget händer. Jag vänder mig emot dem och ger dem kalla ögat. Men blickar kan inte döda. Inget händer.10 minuter senare så har de satt igång sina mobiler på högsta volym. Jag är verkligen inte tacksam över att mobilteknologin har gjort att vanliga små mobiler låter som ett par jumbo högtalare.

?Nu är det nog? säger jag och låter som en tant. Dem skrattar åt mig och sänker volymen lätt på mobilen. Jag går av vagnen och suckar. När jag står vid dörrarna kastar de Polly godis på mig, om det var för att de var arga på mig eller för att de ville bjuda på dekadent godis det vet jag än idag inte.

Var detta ett kulturellt missförstånd? Killarna var runt 15 år och troligtvis var två av dem från Iran och en från Etiopien. Är detta något som ingår i både den iranska och etiopiska kulturen. Att spela hög musik och kasta Polly.

Förmodligen inte.

 

Jag tror att idioter, pojkvaskar, busungar och ungdomar som vill ha gränser finns i alla religioner och länder.

Vi måste vara mera försiktiga med att fokusera på olikheterna emellan ?kulturer? och människor och tänka efter en gång till innan vi använder oss utav utryck som

*det finns i deras blod*

*det tillhör deras religion*

*man gör så där de kommer ifrån*

*det blir en sådan kulturkrock*